Värt att veta om Countrysmart!

Countrysmart är magasinet för inredning, livsstil och trender. Här finns människorna som valt att se värdet av livet på landet där smart står för lika delar rustika, kreativa lösningar som för klassisk och naturlig elegans. Alltid brett, ofta lite nördigt. Countrysmart är för alla som gillar livet på landet. Om så bara för en weekend med dress code smart casual.

Magasinet Countrysmart gör vi för alla som vill se, höra och läsa om andra som vågar ta ut svängarna lite extra och satsa på nytt. Eller gammalt. Men inte direkt som på det gamla bondesamhällets tid då lantbrukaren släppte ut korna, stängde om hönsen och drog till stan för att roa sig en kväll. Idag är det tvärtom. En weekend på landet à la country style lockar stadsborna till små hotell med unik inredning och personligt bemötande..

Restauranger i små byar serverar mat på egenodlade och närproducerade råvaror, och belönas med högsta betyg i media och av foodies. Designers, författare, arkitekter, och medieprofiler tar över och skapar fantastiska hem i gamla gårdar och hus som en gång varit skolor, brandstationer eller lador.

Trädgårdsintresset blomstrar, mathantverket och besöksnäringen frodas. Nya företag utvecklas, och allt har blivit möjligt, genom digital teknik och nya distributionsformer. I Magasinet Countrysmart delar vi med oss av det bästa från det moderna livet på landet. Främst i Sverige, men också från andra länder, och självklart rapporterar vi från de stora mässorna med de senaste trenderna för livsstil och inredning.

Vi gräver också gärna i berömda designens och stora människors historia. För vem vill inte ha koll på hur många extra skivor som finns till Dag Hammarskjölds matbord? Eller varför Ernest Hemingway hade så få stolar i sitt stora hus på Cuba.

Sist men inte minst: också författare, designers eller journalister kan numera ha höns i sin trädgård. Precis som den berömda Deborah Midford, hertiginna av Midfordshire, hade hemma på slottet. Allt i en blandning av klassiskt, rustikt och hållbart. Så sant som det är sagt: Quality never goes out of style. Därför är Magasinet Countrysmart alltid värt att läsa och att synas i. Var och när som helst.

Våra etiska regler i Countrysmart finns massor av smarta länkar. Det beror på att vi jobbar i tiden och använder den teknik som idag är lika självklar som e-handel, streaming och skärmtid.
Vi länkar till bakgrundsfakta eller till mer information, och till försäljningsstället för de produkter vi valt att presentera för dig. Men urvalet på plocksidor, notiser och i reportage baserar sig alltid på redaktionella värderingar. Det vi väljer att skriva om och presentera är valt för att vi tror, och hoppas, att det är intressant för dig som läsare. Precis som det är för oss själva.
I dagens medialandskap sker i stort sett alla resereportage i samverkan med någon partner, ofta en turistbyrå eller någon annan aktör som arbetar för att besöksmålet ska få medial uppmärksamhet. Vi är inget undantag, men också här gör vi redaktionella bedömningar om resmålet är attraktivt för dig som läsare.
Vi tror på öppenhet och transparens, och därför visar vi med våra länkar var vi hittat vår information och vem vi samarbetar med om olika reportage. Men vi arbetar inte med det som många tidningar kallar nativeannonsering, det vill säga betald annonstext maskerad som redaktionella artiklar. Det vi publicerar bygger alltid på redaktionella val där vi söker det smarta och det positiva. Vi letar kontinuerligt efter produkter och ämnen som på ett smart sätt kan bidra till kvalitet för våra läsare. Har du idéer och förslag är du alltid välkommen att höra av dig till oss på redaktionen.
red@countrysmart.se

Redaktionella riktlinjer för alla som arbetar med Countrysmart. Vi anser att det är viktigt att hålla sig till grundläggande etiska principer inom journalistik. Här är några viktiga punkter som gäller för oss:

  1. Sanning och noggrannhet: Sträva efter att rapportera sanningen så noggrant som möjligt. Dubbelkolla fakta och verifiera källor innan publicering.

  2. Oberoende och opartiskhet: Försök att vara oberoende och undvik partiskhet. Ge läsarna en mångfald av perspektiv och låt dem bilda sina egna åsikter.

  3. Rättvisa och rättvisa: Behandla alla personer och ämnen med rättvisa och respekt. Undvik diskriminering och fördomar.

  4. Integritet och respekt för privatlivet: Respektera människors privatliv och undvik att publicera ogrundade rykten eller intrång i privatlivet.

  5. Ansvarsskyldighet: Ta ansvar för det som publiceras och korrigera eventuella felaktigheter snabbt och öppet.

  6. Transparens: Var öppen om dina källor, metoder och eventuella intressekonflikter som kan påverka rapporteringen.

  7. Respekt för allmänhetens bästa: Tänk på hur dina artiklar kan påverka allmänheten och se till att de är informativa och relevanta.

  8. Konflikter Alla konflikter personliga, ekonomiska eller politiska ska rapporteras och redovisas till Ansvarig utgivare. Ansvarig utgivare ansvarar för att konflikter löses inom ramen för en hög etisk journalistisk standar.
  9. Oacceptabelt Countrysmart accepterar inte någon form av material som kränker, hatar, trakaserar eller gör intrång i någons privatliv. Allt sådant material avlägsnas för publicering. Och på sociala medier blockas denna typ av material omedelbart.

Genom att följa dessa principer kan tidningen upprätthålla en hög standard av journalistisk integritet och trovärdighet. Yterst ansvarig för att dessa regler och riktiljer följs är vår ansvarige utgivare.

Om du har synpunkter på våra artiklar eller anser att något bör korrigeras ta kontakt med vår ansvarige utgivare.

ANSVARIG UTGIVARE
Lars Ottoson
lars.ottoson@countrysmart.se
0708-15 96 20

Till omslaget på vårt första nummer valde vi en bild från Beckers. Sommarens färgskala och tonvikt på rustikt och genuint.

Här finner du exempel på artiklar som är med i Countrysmart nr 1 – 2019.

Artikeln om Leif Mannerström.

Artikeln om Daniel Berlin Krog.

Artikeln om Peter Englander och glasade rum.

Artikeln om världscupen i Göteborg.

Verifierad av MonsterInsights